Hans de Hoog

‘MENSEN ONTWIKKELEN MET VERVOER ALS MIDDEL’

Hans de Hoog helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan. Dat doet hij met zijn bedrijf DAM Nederland, dat gevestigd is in Feyenoord City. ‘Rotterdammers uit bijvoorbeeld de bijstand kunnen bij ons ervaren of ze het leuk vinden om in het personenvervoer te werken.’

Wie wel eens op het Noordereiland in Rotterdam komt, heeft ze ongetwijfeld een keer gezien. Kleine elektrische wagentjes, geschikt voor maximaal drie personen, die van bushalte naar bushalte rijden. De e-shuttles bieden uitkomst voor bewoners van het bijzondere eiland midden in de Maas op tijd een andere buslijn kunnen nemen, sinds) is opgeheven.

Opladen in Feyenoord City

Het bedrijf dat die wagentjes exploiteert is DAM Nederland. DAM staat voor Duurzame Aanvullende Mobiliteit. De mensen die de wagentjes besturen, zijn mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Als hun dienst erop zit, rijden ze door de Oranjeboomstraat richting het Feyenoord City-gebied. In de loods aan de Koperslagerstraat gaan de wagentjes aan de stekker, om een dag later met een volle accu weer op het Noordereiland rond te rijden.

Echte impact

Hans de Hoog glimt als hij erover vertelt. Business control is van origine zijn vak, zegt hij. Hij oefende het uit bij enkele zorgverzekeraars en MKB Brandstof. ‘Maar de impact die ik daar maakte, was niet direct genoeg. Ik wilde écht het verschil maken.’ Via een bevriende relatie kwam Hans op het spoor van sociaalmaatschappelijk ondernemen. Begin 2015 richtte hij met een aantal partners DAM op, “een mensontwikkelbedrijf dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan helpt, met vervoer als middel”. ‘Hiermee heb ik direct invloed op levens van mensen die een duwtje in de goede richting kunnen gebruiken.’

Duurzaam en sociaal

Hans’ titel op LinkedIn is tegenwoordig dan ook: verbinder van mensen en betekenisvolle concepten. ‘Bij ons concept snijdt het mes aan meerdere kanten. Om te beginnen lossen we op een duurzame manier een vervoersprobleem op. We werken voor openbaar vervoerbedrijven en doelgroepenvervoerders, omdat zij een deel van het vervoer vanuit financieel en organisatorisch oogpunt lastig kunnen invullen. Daarnaast helpen we mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, voornamelijk ouderen, die anders in een sociaal isolement terecht zouden komen.’

Doorstromen

DAM helpt vooral de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Rotterdammers uit bijvoorbeeld de bijstand kunnen bij ons ervaren of ze het leuk vinden om in het personenvervoer te werken. Zo ja, dan kunnen ze dankzij onze contacten in de branche doorstromen naar een baan bij een vervoersbedrijf. In Middelburg en Vlissingen werken we al een aantal jaar op deze manier. 55 tot 60 procent van de mensen die via ons weer aan het werk zijn gegaan, is doorgestroomd naar een baan. En dat helpt de branche weer, want die . Vergrijzing is een voorname reden van personeelsproblemen in het personenvervoer.’

Leerplek voor jongeren

Ook voor jongeren die vanuit het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs komen, is DAM een ontwikkelplek. ‘Zij leren hoe ze voertuigen schoonmaken. Dat kan voor hen een opstapje zijn naar werk bij een autowasserij. Waar het om gaat, is dat mensen in een veilige leeromgeving in hun eigen tempo hun werk kunnen doen. Die kans krijgen ze niet overal.’

Samen kom je verder

Is personenvervoer toch niet iemands droombaan? Dan denkt Hans graag mee over andere mogelijkheden. Hij is tevens medeoprichter van Doorstroom op Zuid, een samenwerking van sociaalmaatschappelijke initiatieven om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. DAM Nederland is aangesloten. Hetzelfde geldt voor Pakkethelden, waarmee DAM het pand in Feyenoord City deelt. Dit zijn fietskoeriers op elektrische fietsen. ‘We hebben ook veel contact met andere sociaalmaatschappelijke initiatieven in Feyenoord City. Zoals De BeroepenTuin, waarmee we de mogelijkheid bekijken om ons pand te verduurzamen met zonnepanelen. Zij leiden die monteurs op,’ zegt Hans. ‘Een van de motto’s van DAM is: samen kom je verder. Dat geloof ik ook echt. Alleen als je samenwerkt, los je maatschappelijke vraagstukken echt op.’

Oprechte aandacht

Dit soort regionale ontwikkelcentra zijn volgens Hans de toekomst. ‘Werk moet dichtbij zijn, ook voor mensen op Zuid. De drempel moet zo laag mogelijk zijn. Iedereen die werkt zoekt, kan bij ons aankloppen. We gaan met mensen in gesprek over hun wensen. Het is geen lopende band,  er is oprechte aandacht voor mensen. Hier kunnen ze verschillende dingen proberen en ontdekken wat ze leuk vinden en goed kunnen. Ik denk dat op deze manier de kans groter is dat mensen daadwerkelijk aan het werk gaan. Het zou mooi zijn als we dit soort samenwerkingen in de toekomst verder kunnen professionaliseren. Een regionaal ontwikkelcentrum in Feyenoord City? Ja, dat zie ik zeker voor me!’