MICHAEL JAGER

‘TWEEDE KANS VOOR SNEAKERS ÉN VOOR ONZE MENSEN’

Bij NouJij! werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan opdrachten én aan zichzelf. Michael Jager (rechts op de foto) is man van het eerste uur bij deze werkplaats. ‘Feyenoord City geeft ons letterlijk en figuurlijk de ruimte om onze dromen waar te maken.’

Sneakers. Overal sneakers. In de hoek van de loods van NouJij! liggen enorme vuilniszakken gevuld met honderden gebruikte schoenen. In het midden staan tientallen sneakers in rekken; klaar om schoongemaakt te worden. Boven staan in rekken honderden gevulde schoenendozen, klaar voor een nieuw leven. De sneakers zijn van WEAR, een bedrijf dat ‘pre-loved’ sneakers inzamelt, schoonmaakt en weer aan consumenten verkoopt. In juni 2022 opende WEAR een winkel in de Koopgoot.

Vliegende start

Dat schoonmaken gebeurt in de loods aan de Korte Stadionweg, die tijdelijk beschikbaar is voor sociaalmaatschappelijke initiatieven. Trots loopt directeur Michael Jager door het pand, waar hij begin 2022 introk. Opgetogen vertelt hij over de opdracht van WEAR. ‘Eigenlijk zochten Pim en Lorenzo van WEAR alleen een opslagruimte. Toen we in gesprek raakten, kwamen we tot de conclusie dat ze ook het schoonmaakproces bij ons konden onderbrengen. En zo maakten we met NouJij! in april 2022 een vliegende start.

Echte impact maken

NouJij! ontstond in het hoofd van Michael. Na een in de knop gebroken profvoetbalcarrière en een baan als docent lichamelijke opvoeding belandde hij in de uitzendbranche. Hier kwam hij erachter wat hij het liefst doet: mensen aan het werk helpen. En dan het liefst mensen die moeilijk aan de slag komen. Zoals mensen met een beperking die denken dat alleen dagbesteding voor hen is weggelegd. Maar ook jongeren voor wie het reguliere onderwijs minder past. Of mensen die toe zijn aan re-integratie naar betaald werk. ‘Veel van die mensen vallen buiten de maatschappij, omdat ze niet in bepaalde hokjes passen,’ zegt Michael. ‘Als je uit het systeem valt, . Ik wilde die mensen helpen, échte impact maken. Ik had alleen een ruimte nodig.’

Verantwoordelijkheid nemen

Die ruimte had Stijn van Leeuwen, eigenaar van Ondernemershuis-op-Zuid, dat de leegstaande panden in Feyenoord City in bruikleen heeft om social impact te maken. ‘Stijn vond het idee meteen tof. De naam hadden we al snel. NouJij! klinkt Rotterdams, direct én heeft een duidelijke boodschap naar onze doelgroep: nu is het jouw beurt. Laat je leven niet bepalen door pech, geluk of andere externe factoren. Nee, neem de verantwoordelijkheid voor je eigen lot en ga aan de slag. Hier kun je ontdekken waar je talenten liggen. Hier kun je weer in het werkritme komen. Hier kun je jezelf zijn.’

Tweede kans

Dat begint voor iedere werknemer met het schoonmaken van de sneakers. Het proces bestaat uit meerdere stappen. Van borstelen tot stomen en preparen voor de productfoto’s. ‘We maken mensen bewust verantwoordelijk voor het hele proces. Dan voelen ze zich echt eigenaar van dat paar schoenen. Iedereen heeft zijn eigen kleur knijpers, die de schoenen bij elkaar houden. Zo ziet iedereen: dit is mijn paar. WEAR kan dat ook in de verkoop gebruiken: deze schoenen zijn schoongemaakt door Piet of Achmed. Zo geven we niet alleen die sneakers een tweede kans, maar ook onze mensen. Mooi toch?’

Mensen kunnen meer dan ze denken

In de loods lopen mensen van allerlei achtergronden. Van een Afghaanse vluchteling die in zijn land op de militaire basis van de NAVO werkte tot een jongen van 14 die is gestopt met school. Maar Michael geeft ook voorbeelden van een volwassen mannen die vanwege fysieke problemen of gebrekkig Nederlands werden ontslagen. Vrijwel allemaal komen ze uit Rotterdam-Zuid. ‘Hier blijken ze meer te kunnen dan zijzelf óf anderen dachten. Wij zeggen: ga maar even zitten als je last hebt van je rug. En die man die gebrekkig Nederlands zou spreken, vertelt hier hele verhalen in het Nederlands. Als je iemand maar tijd en aandacht geeft.’

Onbenut arbeidspotentieel

Die tijd en aandacht is er niet bij elk bedrijf, realiseert Michael zich. ‘Maar ik denk dat we te makkelijk roepen dat we te weinig arbeidskrachten hebben. Er is enorm veel onbenut arbeidspotentieel. Die mensen hebben doorzettingsvermogen en kracht, maar hebben alleen iets meer begeleiding nodig. Wij bereiden ze voor op de volgende stap, hopelijk richting de arbeidsmarkt. Al is het ook prima als die stap er niet komt. Zolang iemand zijn talenten maar ontdekt en doet wat hij leuk vindt.’

Commercieel en sociaal gaan hand in hand

Dat betekent niet dat NouJij! een soort sociale werkplaats wordt, waar mensen slechts worden beziggehouden. ‘We hebben duidelijke ambities,’ zegt Michael. ‘Eind 2023 willen we 200 mensen hebben begeleid naar de arbeidsmarkt. Dat willen we bereiken zonder subsidies. We zijn commercieel gedreven en kunnen allerlei opdrachten vervullen voor bedrijven die aan hun -verplichting (Social Return on Investment, red.) willen voldoen. Naast de opdracht voor WEAR verpakken we ook koffie voor The Coffee Knowledge Company en sorteren we gebruikte klimschoenen van Stichting Clean Climber. Ook gaan we oude koffiemachines en fietsen refurbishen en kerstpakketten inpakken voor verschillende opdrachtgevers. Het is fantastisch dat Feyenoord City geeft ons letterlijk en figuurlijk de ruimte om onze dromen waar te maken.’