Peter van Leeuwen

'Als ondernemer zie ik vooral kansen'

Peter van Leeuwen onderneemt op gevoel. ‘Zijn’ Hollywood Event Center en Jules Boules Bites Bar als belangrijke publiekstrekkers binnen Feyenoord City? Hij ziet al vanaf dag één voor zich.

‘Als ik mijn ogen dicht doe,’ zegt Peter van Leeuwen, ‘dan zie ik zo voor me hoe Feyenoord City gaat worden.’ De ondernemer zegt het met een knipoog, maar meent het wel degelijk. Hij is vanaf het begin betrokken bij Feyenoord City. Miste bijna geen inloopavond of presentatie. En nam regelmatig zelf contact op met de projectgroep om zijn ideeën en twijfels te bespreken. Hij is dus goed op de hoogte van de gebiedsontwikkelingsplannen.

Verzetten of vooruitkijken

‘Kijk,’ zegt Van Leeuwen, die met meerdere zaken op De Veranda (tegenover De Kuip) is gevestigd, ‘we weten dat er op de Veranda straks vooral woningen komen. Daar kun je je tegen verzetten. Maar je kan ook zeggen: wat zijn de kansen? Misschien wordt het wel lucratiever om op een andere plek in het gebied te vestigen. Als je er vanaf het begin bij betrokken bent, kun je meedenken en misschien nog wat invloed uitoefenen. Dat is hoe ik erin sta. Regeren is vooruitzien, ondernemen is risico nemen. En als ondernemer zie ik vooral de kansen die Feyenoord City biedt. Ik denk dat het inderdáád lucratiever wordt.’

Wafel-file

In kansen denken, dat kun je aan Van Leeuwen overlaten. De ondernemer bezit meerdere Hollywood Cafés en glowgolfcentra door het hele land. Het Hollywood Café op De Veranda breidde hij onlangs uit met het Hollywood Event Center. Het is het grootste leisure centre van Rotterdam, met ruim 4.000 vierkante meter aan activiteiten, gecombineerd met uitgebreide horeca. Tegenover beide zaken opende hij in 2021 Jules Boules Bites Bar, een hip concept waar jeu-de-boules, eten en drinken samenkomen. Tijdens de coronacrisis startte Van Leeuwen met de Rotterdamse vestiging van Hollywood Café een Drive-Thru. Voor de wacky wafels, American pancakes en dubbeldekker-donuts stonden mensen met liefde urenlang in een file van soms wel een kilometer.

Publiekstrekker

Het sterkt hem in de gedachte dat zijn zaken een publiekstrekker kunnen worden binnen Feyenoord City. ‘Samen met het nieuwe stadion van Feyenoord, de megabioscoop en de grote sportwinkels.

Maar ook de oever van de Maas wordt straks veel beter benut en trekt mensen aan, net als de verschillende typen woningen die er komen. Samen moet je ervoor zorgen dat een gebied aanzuigende werking krijgt, zo weet ik uit ervaring. Ik zie op verschillende plekken in Nederland hoe het niet moet. Daar worden stadions alleen gebruikt op wedstrijd- en evenementendagen. Op andere momenten valt daar weinig te beleven. Dat wordt bij Feyenoord City heel anders, als het stadionplan doorgaat. Hier is straks elke dag reuring.’

Concreter

Van Leeuwen hoopt dat meer andere ondernemers de kansen gaan zien. Tot nu toe vindt hij veel collega’s afwachtend. ‘Dat is ook wel een beetje Rotterdams. Het moet eerst een beetje wortelen. En als ik eerlijk ben, is in het begin niet altijd duidelijk geweest wat binnen Feyenoord City de kansen zijn voor ondernemers. Inmiddels is dat een stuk duidelijker en wordt de gebiedsontwikkeling steeds concreter. Het wordt tastbaarder, wat ongetwijfeld de interesse gaat wekken van andere ondernemers. Dat is goed, want samen kunnen we dit gebied tot een succes maken.’